OKl27 – polski parowóz – osobowy tendrzak przeznaczony do ruchu lokalnego, skonstruowany w 1927 roku. Była to pierwsza lokomotywa całkowicie zaprojektowana i produkowana w Polsce.
W latach 1928-33 H. Cegielski w Poznaniu wyprodukował 122 sztuki tych parowozów. Zasadniczym przeznaczeniem parowozu była obsługa pociągów osobowych i lekkich towarowych. Prowadziły też pociągi osobowe w ruchu lokalnym (częste zmiany kierunku jazdy). Następcą tego parowozu był powojenny parowóz TKt48.
Opancerzony parowóz OKl27 walczył podczas kampanii wrześniowej na wybrzeżu w składzie improwizowanego pociągu pancernego Smok Kaszubski. Gdyński egzemplarz, wyprodukowany w 1931 o numerze fabrycznym 227, jest jednym z czterech zachowanych parowozów z serii OKl27. Przed wojną oznaczony jako OKl27-65, w czasie okupacji jako DRG 75 1254, po wojnie otrzymał numer OKl27-27. Z takim właśnie oznaczeniem można go dziś podziwiać przy gdyńskiej lokomotywowni nieopodal ulicy Osada Kolejowa.
Co ciekawe, obecną funkcję zabytku lokomotywa pełni już od 1980 roku, kiedy to parowozy na polskich torach nie były bynajmniej rzadkim zjawiskiem. Obok parowozu znajdują się tablice upamiętniające maszynistów, którzy zginęli w katastrofach kolejowych.